U toku je Veliki post kojim se vernici pripremaju za proslavu jednog od najvećih hrišćanskih praznika. Podrazumeva uzdržavanje od mrsne hrane, ali i loših dela i misli. Vernici su, medjutim, često su u dilemi koja dela su dozvoljena tokom posta, a koja ne. Da li je u danima posta dozvoljeno voditi ljubav sa partnerom? Da li je dozvoljeno da se pije alkohol, sedi u kafani, ide na koncert? Kafa i cigarete?
Uzdržavanje od hrane je samo jedan deo iskušenja kom vernici podvrgavaju, budući da post, pored telesne ima i svoju duhovnu komponentu – svi koji se pripremaju za veliki praznik trebalo bi da se suzdrže od ružnih misli i loših dela, a posvete molitvi, pokajanju i dobročinstvu.
Pogledajte video:
"Ne samo da postiš stomakom, već i očima i sluhom, i rukama i nogama i svim udovima tela. Ruke neka poste uzdržavajući se od svake gramzivosti i krađe. Noge neka poste tako što neći hoditi putevima greha… Kakva nam je korist ako ne jedemo meso i ribu, a ujedamo i proždiremo svoje bližnje.” Sveti Jovan Zlatousti veoma je slikovito opisao pravi smisao četrdesetodnevnog posta. Da post, osim telesne strane, uzdržavanja od određene vrste hrane, ima i duhovnu – suzdržavanje od loših dela i misli i brigu za bližnje. Bez toga, post je mrtav, svodi se na dijetu.
Pritom se post vrlo često naziva duhovnim i telesnim podvigom ali, za razliku od nekih drugih podviga kojima volimo i treba da se hvalimo, ovim se nikako ne treba razmetati.
“Ne ograničavaj, međutim vrlinu posta samo na ishranu. Istinski post nije samo odricanje od različite hrane, nego odricanje od strasti i grehova: Da nikom ne učiniš nepravdu. Da oprostiš bližnjem svom za uvredu koju ti je naneo, za zlo što ti je učinio, za dug što ti je dužan. Inače, ne jedeš meso, ali jedeš samoga brata svoga. Ne piješ piće, ali unižavaš drugog čoveka”, piše Vasilije Veliki o postu.
Na taj način, kao i u mnogim drugim tradicijama, pravoslavni uzdižu dušu iznad tela zarad proslavljanja Boga.
Pravoslavni vernici su, medjutim, i pored ovakvih sugestija često su u dilemi koja dela su dozvoljena tokom posta, a koja ne. Da li je dozvoljeno da se tokom posta pije alkohol? Može li da se sedi u kafani, ode na koncert ili utakmicu? Kafa i cigarete?
Kako „katalog“ nečasnih dela ne postoji, niti Crkva nudi sasvim jasne odgovore, dileme oko toga „šta se ne sme“ vernici uglavnom rešavaju po svojoj meri i tumačenju vere.
Odgovor na neka od ovih praktičnih pitanja ponudila je Moskovska patrijaršija. Ruska pravoslavna crkva pozvala je svoje vernike da do Bižića izbegavaju da gledaju televiziju, a posebno „glupe serije koje služe ubijanju vremena“. Prema tumačenju Ruske crkve, vernici bi trebalo da se u danima pročišćenja liše i gledanja otupljujućih „šou programa“, a ne preporučuje se ni korišćenje interneta.
Pomesne pravoslavne crkve, pa ni srpska, uglavnom se ne upuštaju u propisivanje dela kojih bi vernici trebalo da se pridržavaju. „Uzdržavanje od svih telesnih zadovoljstava“, izraz koji se uzima kao osnovna mera ponašanja tokom posta, zato, ostavlja prostor vernicima da prema svojim aršinima određuju od čega bi sve trebalo da se uzdrže.
Sveti oci su govorili da đavo posti jer ne jede ništa, ali mu to ipak ne koristi, on ostaje đavo. Nekada se uplašim koliko i mi ličimo na njega u našoj opterećenosti hranom, a istovremeno i zlom i osudom, rekao je ovih dana za jedan beogradski dnevni list Rastko Jović, docent na Pravoslavnom bogoslovskom fakultetu
Uobičajeni savet koji klirici daju vernom narodu je da se u dane posta klone svega što čoveku unosi nemir i izaziva burna osećanja. Sveštenici savetuju i da je u svemu potrebno naći pravu meru. Tih dana se zbog toga ne organizuju svadbe i veselja, a ne preporučuje se ni boravak u kafanama i mestima izliva jakih emocija i nagona. Istinski vernici svoje potrebe smanjuju na minimum, pa se klone i televizije, muzike i većine zabavnih sadržaja. Ruska crkva preporučuje odricanje i od bračnih obaveza, mada naši sveštenici gledaju kroz prste po ovom pitanju.
Međutim, vernike izgleda najviše interesuje da li je u danima posta dozvoljeno voditi ljubav sa partnerom, jer ugađanje stomaku očigledno nije najveće iskušenje kojem se suprotstavljaju. Izvesno je da „katalog“ nečasnih dela ne postoji, a ni Crkva ne nudi sasvim jasan odgovor na pitanje šta se ne sme.
- Tokom posta nije dozvoljena telesna ljubav ni mužu ni ženi, a kamoli onima koji nisu u braku. Ne treba samo da se poštuje post za trpezom, već se treba uzdržati i od fizičkih radnji. Najbolje je mužu i ženi da se u tom periodu i ne „uparuju“, a ljubav se može pokazati i na drugi način, recimo, da muž ženi pokloni buket cveća - rekao je za „Alo!“ otac Jovo Ratković.
Otac Dimitrije Kalezić se slaže da je duhovna strana podjednako važna kao i uzdržavanje od mrsne hrane, međutim, on kaže da muškarac i žena treba da se suzdrže od telesnog kontakta prve i poslednje nedelje posta, kao i sredom i petkom, kad važe stroža pravila.
- Istinski post je čišćenje od zla i sputavanje materijalnih težnji, pobeda nad samim sobom. Iskreni vernik predaje se postu svim čulima - objašnjava Kalezić i dodaje da tokom posta čovek treba da nauči da vlada svojim umom i voljom.
Kulminaciju posta, prema strogim tipicima, čine Veliki petak i Velika subota kada se ne jede gotovo ništa.
Duhovnik ima i „diskreciono pravo“ da vernika razreši od posta u slučaju bolesti, što važi i za decu, trudnice, pa i fizičke radnike, ukoliko im prete posledice po njihovo zdravlje.
"Ne samo da postiš stomakom, već i očima i sluhom, i rukama i nogama i svim udovima tela. Ruke neka poste uzdržavajući se od svake gramzivosti i krađe. Noge neka poste tako što neći hoditi putevima greha… Kakva nam je korist ako ne jedemo meso i ribu, a ujedamo i proždiremo svoje bližnje.” Sveti Jovan Zlatousti veoma je slikovito opisao pravi smisao četrdesetodnevnog posta. Da post, osim telesne strane, uzdržavanja od određene vrste hrane, ima i duhovnu – suzdržavanje od loših dela i misli i brigu za bližnje. Bez toga, post je mrtav, svodi se na dijetu.
Pritom se post vrlo često naziva duhovnim i telesnim podvigom ali, za razliku od nekih drugih podviga kojima volimo i treba da se hvalimo, ovim se nikako ne treba razmetati.
“Ne ograničavaj, međutim vrlinu posta samo na ishranu. Istinski post nije samo odricanje od različite hrane, nego odricanje od strasti i grehova: Da nikom ne učiniš nepravdu. Da oprostiš bližnjem svom za uvredu koju ti je naneo, za zlo što ti je učinio, za dug što ti je dužan. Inače, ne jedeš meso, ali jedeš samoga brata svoga. Ne piješ piće, ali unižavaš drugog čoveka”, piše Vasilije Veliki o postu.
Na taj način, kao i u mnogim drugim tradicijama, pravoslavni uzdižu dušu iznad tela zarad proslavljanja Boga.
Pravoslavni vernici su, medjutim, i pored ovakvih sugestija često su u dilemi koja dela su dozvoljena tokom posta, a koja ne. Da li je dozvoljeno da se tokom posta pije alkohol? Može li da se sedi u kafani, ode na koncert ili utakmicu? Kafa i cigarete?
Kako „katalog“ nečasnih dela ne postoji, niti Crkva nudi sasvim jasne odgovore, dileme oko toga „šta se ne sme“ vernici uglavnom rešavaju po svojoj meri i tumačenju vere.
Odgovor na neka od ovih praktičnih pitanja ponudila je Moskovska patrijaršija. Ruska pravoslavna crkva pozvala je svoje vernike da do Bižića izbegavaju da gledaju televiziju, a posebno „glupe serije koje služe ubijanju vremena“. Prema tumačenju Ruske crkve, vernici bi trebalo da se u danima pročišćenja liše i gledanja otupljujućih „šou programa“, a ne preporučuje se ni korišćenje interneta.
Pomesne pravoslavne crkve, pa ni srpska, uglavnom se ne upuštaju u propisivanje dela kojih bi vernici trebalo da se pridržavaju. „Uzdržavanje od svih telesnih zadovoljstava“, izraz koji se uzima kao osnovna mera ponašanja tokom posta, zato, ostavlja prostor vernicima da prema svojim aršinima određuju od čega bi sve trebalo da se uzdrže.
Nova dimenzija duhovnog pročišćenja u vreme tehnologije
Duhovno očišćenje u 21. veku ima i jednu novu dimenziju. Živimo u doba kada previše vremena provodimo za raznim ekranima: televizorskim, kompjuterskim ili onim mobilnog telefona. Nekada je reč o vrlo korisnim, pa i neophodnim aktivnostima. Ali, neretko sate i sate potrošimo prateći besmislene sadržaje: lajkujući nečije slike na „Fejsbuku”, gledajući film čiji ćemo sadržaj zaboraviti pola sata posle gledanja, pokušavajući da u poplavi vesti izdvojimo one koje nas zaista zanimaju. Pravoslavni sveštenici savetuju da post treba da bude vreme kada ćemo uskratiti sebi besmislenu zabavu ili „ubijanje vremena” ispred nekog od popularnih ekrana. Malo manje zavisnosti od raznih uređaja i malo više ljubavi prema onima koji su pored nas.
Sveti oci su govorili da đavo posti jer ne jede ništa, ali mu to ipak ne koristi, on ostaje đavo. Nekada se uplašim koliko i mi ličimo na njega u našoj opterećenosti hranom, a istovremeno i zlom i osudom, rekao je ovih dana za jedan beogradski dnevni list Rastko Jović, docent na Pravoslavnom bogoslovskom fakultetu
Pogledajte i:
Proročanstva svetog Serafima Virickog o Rusiji i Zapadu
Da li molitva i Biblija mogu da izleče?
Čudo u manastiru Ilinje: Isterivanje djavola molitvom
Uobičajeni savet koji klirici daju vernom narodu je da se u dane posta klone svega što čoveku unosi nemir i izaziva burna osećanja. Sveštenici savetuju i da je u svemu potrebno naći pravu meru. Tih dana se zbog toga ne organizuju svadbe i veselja, a ne preporučuje se ni boravak u kafanama i mestima izliva jakih emocija i nagona. Istinski vernici svoje potrebe smanjuju na minimum, pa se klone i televizije, muzike i većine zabavnih sadržaja. Ruska crkva preporučuje odricanje i od bračnih obaveza, mada naši sveštenici gledaju kroz prste po ovom pitanju.
Međutim, vernike izgleda najviše interesuje da li je u danima posta dozvoljeno voditi ljubav sa partnerom, jer ugađanje stomaku očigledno nije najveće iskušenje kojem se suprotstavljaju. Izvesno je da „katalog“ nečasnih dela ne postoji, a ni Crkva ne nudi sasvim jasan odgovor na pitanje šta se ne sme.
- Tokom posta nije dozvoljena telesna ljubav ni mužu ni ženi, a kamoli onima koji nisu u braku. Ne treba samo da se poštuje post za trpezom, već se treba uzdržati i od fizičkih radnji. Najbolje je mužu i ženi da se u tom periodu i ne „uparuju“, a ljubav se može pokazati i na drugi način, recimo, da muž ženi pokloni buket cveća - rekao je za „Alo!“ otac Jovo Ratković.
Otac Dimitrije Kalezić se slaže da je duhovna strana podjednako važna kao i uzdržavanje od mrsne hrane, međutim, on kaže da muškarac i žena treba da se suzdrže od telesnog kontakta prve i poslednje nedelje posta, kao i sredom i petkom, kad važe stroža pravila.
- Istinski post je čišćenje od zla i sputavanje materijalnih težnji, pobeda nad samim sobom. Iskreni vernik predaje se postu svim čulima - objašnjava Kalezić i dodaje da tokom posta čovek treba da nauči da vlada svojim umom i voljom.
Kulminaciju posta, prema strogim tipicima, čine Veliki petak i Velika subota kada se ne jede gotovo ništa.
Duhovnik ima i „diskreciono pravo“ da vernika razreši od posta u slučaju bolesti, što važi i za decu, trudnice, pa i fizičke radnike, ukoliko im prete posledice po njihovo zdravlje.
Администратор блога је уклонио коментар.
ОдговориИзбришиАдминистратор блога је уклонио коментар.
ОдговориИзбришиzdravo ovo je moja priča! Bila sam sedam godina u braku bez djeteta, zbog čega se moj muž počeo čudno ponašati, u zadnje vrijeme dolazi kući i više ne provodi vrijeme sa mnom i rekao je da želi razvod. Tako sam postala jako tužna i izgubljena u životu jer mi je doktorica rekla da ne postoji način da zatrudnim to mi stvarno zagorčava život. sve dok nisam naišao na prijatelja koji mi je s interneta pričao o DR Alabi kako je pomogao mnogim ženama sa sličnim problemima kroz koje sam ja prolazila pa sam ga kontaktirala na:(dralaba3000@gmail.com) i objasnila mu je sve mi je rekao trebao biti osiguran prije nego što je mogao baciti čaroliju na ponovno okupljanje kako bi vratio mog muža, što sam i učinila, a on je poslao snažnu molitvu koju sam morala izgovoriti usred noći dok je bacio čaroliju ljubavi. Bilo je čudo 24 sata kasnije moj jedini muž mi se vratio i ispričao se za sve što je učinio i rekao mi da je u potpunosti spreman podržati me u svemu što želim, brzo nazovi DR Alabu i reci mu što se događa trenutak i također mi je pripremio i poslao biljni lijek za koji je rekao da će izliječiti svaku neželjenu bolest ili infekciju koja me spriječi da zatrudnem i potom me uputio kako da ga koristim prije susreta sa svojim mužem. Evo nakon korištenja ove autohtone biljke i korijena, nekoliko tjedana kasnije počela sam osjećati znakove trudnoće svuda po sebi, bila sam stvarno trudna i upravo sam rodila dječaka u 1 mjesecu. Kunem se da će cijeli svijet saznati za DR Alabu jer je spasio moju vezu i koji mi također daje djecu koju danas mogu s ponosom zvati svojom. Za svaku ženu koja misli da je to nemoguće, evo prilike da se nasmiješi i donese sreću svojoj obitelji, ljubazno kontaktiraj DR Alabu putem e-maila na: (dralaba3000@gmail.com). Ili ga WhatsApp/Viber putem +1(425) 477-2744, On je doista Bog poslan da donese izgubljene ljubavnike i donese sreću..
ОдговориИзбришиrodio se mali Alaba
Избриши