VELIKI VASKRŠNJI POST: Kako treba da se ponaša pravi vernik?

Post je, kao što je poznato, uzdržavanje od mrsne hrane i prekomernog jela i pića. Međutim nejedenje mrsne hrane nije suština posta. Najvažnija odlika posta je uzdržavanje od rđavih i zlih dela, činjenje dobrih dela i vežbanje u vrlini, praštanju, skromnosti, smirenju, u obuzdavanju svih telesnih strasti. Znači, post je ne samo telesno uzdržavanje, već i duhovno.

Foto: astrosajt.blogspot.com

Vaskršnji post je najvažniji za pravoslavne vernike. Naziva se i Veliki, ne samo zbog dužine, već i zbog njegovog značaja. To je vreme našeg duhovnog pripremanja za najvažniji hrišćanski praznik – Vaskrsenje Gospoda našega Isusa Hrista.

Prema pravoslavnom učenju, Veliki post nas uči pokajanju, praštanju i pravoj molitvi, a cilj je da se u miru i tišini dočeka Vaskrs, jer je vera u Vaskrsenje osnov hrišćanstva.

Prva nedelja posta zove se Čista, dok se do Vaskrsa, uz posebna pravila, smenjuju – Prečista, Krstopoklona, Sredoposna, Gluva, Cvetna i Strasna ili Stradalna nedelja.

Veliki ili Časni post, koji je ime dobio prema Časnom krstu na kojem je stradao Isus Hristos, ustanovljen je po uzoru na podvig Spasitelja koji je, posle krštenja na reci Jordan, otišao u pustinju i postio četredest dana i noći, nakon čega je izašao kao pobednik iz iskušnja koja mu je postavio sotona.

Vernici dane posta provode u molitvi, praštanju i pokajanju kako bi se pripremili za Sveto pričešće. Post predstavlja i uzdizanje duha nad telom, pobedu duhovne strane nad čulima i za hrišćanina on predstavlja pripremu za obeležavanje i proslavu Vaskrsa.




Da je taj post trajao četrdeset dana potvrđeno je na Prvom Vaseljenskom Saboru 325 godine, ali je postojao i ranije, a Sabor je samo to ustanovio. Dužina ovog posta nije slučajno određena. To ima veze sa četrdeset dana posta Mojseja na Sinaju kada je primio Deset zapovesti (Knjiga Izlaska 34:28) i četrdeset dana posta Gospoda Isusa Hrista (Sv. Matej 4:1) pre nego što je počeo svoju spasiteljnu misiju.

Može se reći da post nije samo odricanje od nego i dodavanje. Od nas se očekuje da se odreknemo nepodobnih misli, reči i dela, ali i da dodamo učestalu i ojačanu molitvu, samoispitivanje, i dela milosrđa.

Dve strane posta

Post nije gladovanje, ni zapostavljanje trpeze, na kojoj u dane posta nema hrane životinjskog porekla, već je pre svega moralni i etički čin i izraz stvarne ljubavi prema Bogi u Sinu Božjem, koji je svojim stradanjem i životom u veri uspostavio vrednosti hrišćanstva.

Ono što je danas najvažnije da ne zaboravite jeste da post ima dve strane: telesnu i duhovnu.

Telesni post je uzdržavanje od izvesnih jela i alkoholnih pića. Duhovni post podrazumeva odricanje od svake vrste grešnih i zlih pomisli, želja i dela.

Vaskršnji post uvek počinje u ponedeljak, Čisti ponedeljak. Nekad je bio običaj da se ovog dana vrši veliko spremanje i čišćenje stana ili kuće. Stariji ljudi su ovog dana jednoničili, odnosno ništa u toku dana nisu jeli. Ove nedelje sva jela treba kuvati na vodi.

Vaskršnji post traje sedam nedelja ili 48 dana i najduži je post u pravoslavnom kalendaru.

Prva nedelja se zove Čista i tada sva jela treba kuvati na vodi. Druga nedelja je Pačista, u narodu poznata i kao Hroma, a dobila ga je po hromom konju za kog se veruje da ga jaše sveti Todor. Treća nedelja je Krstopoklona jer se vernicima koji poste iznosi časni krst na poklonjenje i celivanje. Četvrta je Sredoposna, a peta Gluva, jer se u toku te nedelje ne peva, ne igra i ne svira, a poslovi ne započinju. Šesta je Cvetna. Sedma je;Strasna ili Velika nedelja, a najznačajniji dan u toj nedelji je Veliki petak, jedini dan u godini kada u pravoslavnim hramovima nema jutrenja niti bogosluženja.

U našem narodu je poznato da većina ljudi posti uglavnom prvu i poslednju sedmicu posta, i to na vodi.

Međutim, možete izabrati, bilo koju sedmicu u toku posta, koja bi trebalo da se isposti na vodi, i te nedelje se možete pričestiti.

Na kraj ovog posta, nadovezuje se post Strasne sedmice, tako da je ukupno vreme trajanja posnog perioda 48 dana, te je ovo najduži post u toku godine, i završava se praznikom Vaskrsenja.

Verovanje

Uskršnji post se ponegde naziva Baba Korizma i zamišlja se kao stara, mršava i visoka žena u crnoj suknji. Za vreme posta ona ide po kućama, kupi decu koja ne poste i odnosi ih u nekakvu jamu, a roditelji ih o Uskrs otkupljuju šarenim jajima. Zato se za vreme posta ne jedu jaja, da bi ih bilo za otkupljivanje dece.
Share on Google Plus

Astro sajt: Info

INFOrmacije i saveti za ljude otvorenog duha.
    Blogger Comment
    Facebook Comment

1 коментара:

  1. Pozdrav prijatelji, ovo je moje svjedočenje. u braku smo 5 godina, a zajedno 9 godina. bili smo razdvojeni 4 mjeseca. Želi van i nije voljan spasiti naš brak. Bili smo sjajan par (barem sam u to vjerovao) i rijetko se svađamo. Mjesecima prije nego što je otišao od kuće, bio je toliko neaktivan i puno je spavao. Shvatio sam da ima emocionalnu vezu s nekim i potvrdio je da ju privlači. Tada je rekao da više nije zaljubljen u mene i da ne može živjeti sa mnom. Mjesecima sam molio, plakao i tako dalje. Toliko mi je trebala pomoć i želim da mi se muž vrati. Surfao sam internetom kad sam vidio svjedočanstvo gospođe o tome kako je dr. Ajayi sjajni čarobnjak za čaroliju koji je pomogao izliječiti fibroid i mogla je imati vlastito dijete okreni obnovljeni mir u kući. ispustila je njegov kontakt i ja sam ga kopirao, u početku sam bio sumnjičav za kontakt, ali stvarno trebam trajno rješenje svog problema, pa mu šaljem poruku koja mu objašnjava moju situaciju, rekao mi je da budem siguran da će moj suprug doći uzvratite mi ako bih trebao postupiti kako mi je naložio, učinio sam sve što mi je rekao da učinim i četvrtog dana dobio sam od njega tekst isprike koji kaže da ne zna što je nad njim, te se večeri vratio kući i molio se za sva njegova pogrešna djela i od tada su naša ljubav i brak bili jači. Želim zahvaliti velikom čarobnjaku za čaroliju dr. Ajayai za njegov dobar posao i ponovnu sreću u životu. Ako imate isti bračni problem ili imate neke druge probleme koji vas pritisnu, kontaktirajte dr. Ajayi danas na e-mail: Drajayi1990@gmail.com ili Whatsapp broj: +2347084887094. Sposoban je obavljati bilo kakve čarolije koje vi mislite, ja sam živo svjedočanstvo.

    ОдговориИзбриши